بررسی انواع نمونه های هنجارگریزی معنایی مولانا پیرامون واژه عشق در غزلیات شمس
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
- نویسنده آتوسا رحمتی
- استاد راهنما بهرام مدرسی ژینوس شیروان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده این پژوهش به منظور پاسخ گویی به پرسش زیر انجام گرفته است: " انواع هنجارگریزی معنایی واژه عشق در غزلیات مولانا به چه شکل و از طریق کدام انتخاب ها تقسیم می شوند؟ " روش تحقیق به صورت تحلیلی توصیفی و گردآوری داده های پژوهش به شکل کتابخانه ای می باشد. انواع هنجارگریزی های معنایی واژه "عشق" با استفاده از الگوهای لیچ و سجودی درغزلیات شمس مشخص گردید و بر اساس تقسیم بندی های سجودی از انواع هنجارگریزی های معنایی یعنی تجسم گرایی و تجریدگرایی دسته بندی گردید. دراین الگو، تجسم گرایی خود به سه زیرشاخه جسم پنداری، سیال پنداری و جاندارپنداری تقسیم می شود و جاندارپنداری نیز به نوبه خود حیوان پنداری و گیاه پنداری را شامل می شود و بالاخره حیوان پنداری به دو زیر شاخه انسان پنداری و جانورپنداری منتهی می گردد. با بررسی اجمالی کلیه غزلیات شمس، 8 غزل برای این پژوهش انتخاب گردید. غزلهایی که در آن ها به طور مشخص عشق مورد خطاب و توصیف قرار گرفته است و ازابتدا موضوع شعر، عشق و توصیف ماجراهای آن است. پرسش های فرضیه شامل دو پرسش زیر است: 1-کدام یک از انواع هنجارگریزی معنایی واژه "عشق" در غزلیات شمس ویژگی بارزتری دارد؟ 2- به کارگیری ترکیبات متناقض نما برای واژه "عشق" چگونه رکن معناداری زبان را متاثر می کند؟ نتایج تحقیق نشان داد که فرضیه نخست تایید می شود: هنجارگریزی معنایی واژه عشق در حوزه جاندارپنداری شامل %58.8 از انواع هنجارگریزی های اتفاق افتاده می شود که از این درصد، بالاترین میزان آن یعنی %55 از آن، به انسان پنداری تعلق گرفته است و کمترین میزان وقوع متعلق به گیاه پنداری است. دیگر انواع هنجارگریزی معنایی بعد از جاندارپنداری با توجه به بسامد وقوع این گونه مرتب شدند: تجریدگرایی، سیال پنداری و جسم پنداری. نتیجه این که هنجارگریزی معنایی در شاخه جاندارپنداری و زیرشاخه انسان پنداری از بالاترین میزان وقوع برخوردار بود و تشبیه عشق به ماهیتی انسانی که گاه بین انسان گونگی و خداگونگی دست و پا می زند، محرز است. بررسی فرضیه دوم نیز نشان داد که وقوع متناقض گویی علی رغم آن که در قیاس با زبان معیاررکن معناداری راسست گردانیده است اما در قیاس با خود زبان شعر، بر غنای محتوایی آن افزوده است و تفاهم و زیر ساخت های معنایی جدیدی را به بان می افزاید هرچند در ظاهر ممکن است بی معنا به نظر برسد. تقدم زبان شعر بر معنا در شعر مولانا، افزودن ذخایر معنایی جدید و رمزگونگی واژه ها از شگردهای اصلی مولانا در تازه کردن جهان متن و شعر در غزلیات و نیز ویژگی سبکی اثر او نیز به شمار می رود.
منابع مشابه
بررسی هنجارگریزی معنایی در غزلیات حافظ
جایگاه بنیادین زبان در ادبیات به عنوان عمدهترین وسیلۀ خلق اثر هنری حقیقتی انکارناپذیر است. زبان در آثار ادبی تا آن اندازه متفاوت و دگرگون میگردد که همچون زبانی منحصر به فرد مورد مطالعه قرار میگیرد. در این میان، یکتایی زبان غزلیات حافظ و شعریت منحصر به فرد آنها قرنهاست که خوانندگان را متحیر کرده است. منتقدان ادبی بسیاری کوشیدهاند با استفاده از شیوههای مختلفِ نقد این یکتایی را توضیح دهند. در...
متن کاملبررسی هنجارگریزی معنایی در مثنوی مولانا بر مبنای الگوی لیچ
مولانا، به عنوان معلم بزرگ اخلاق و عرفان، در مثنوی وظیفه دشوار بیان مفاهیم ذهنی عرفانی را که برای بیشتر خوانندگانش تازگی داشتهاند، به زبانی ملموس، عهدهدار شد. افزون بر این، برای انجام این مهم، مولانا تلاش داشت غبار عادات فکری را از ذهن خوانندگان بزداید و افقی تازه در برابر دیدگان آنان بگشاید. انجام این مهم از طریق زبان روزمره عملی نبود. این امر باعث شد مولانا هنگام سرودن مثنوی از هنجارهای ز...
متن کاملبررسی تطبیقی عشق در غزلیات مولانا، سعدی و حافظ
عشق در خلق شاهکارهای ادبی نقش بسزایی داشته و جلوههای گوناگونی در آثار ادبی دارد. در مقاله حاضر به شیوة تطبیقی عشق در غزلیات سه شاعر بزرگ ادب فارسی مولانا، سعدی و حافظ بررسی گردیده و بر مبنای گزینش برخی غزلیات آنان، ابیات حاوی نظرات مشترک و متفاوت آنها در باب عشق بیان شده است. تطبیق عقاید بزرگان ادبیات همچون مولانا، سعدی و حافظ دربارۀ عشق میتواند در روشنگری پیچیدگیهای این موضوع جهانشمول مو...
متن کاملبررسی تطبیقی عشق در غزلیات مولانا، سعدی و حافظ
عشق در خلق شاهکارهای ادبی نقش بسزایی داشته و جلوههای گوناگونی در آثار ادبی دارد. در مقاله حاضر به شیوة تطبیقی عشق در غزلیات سه شاعر بزرگ ادب فارسی مولانا، سعدی و حافظ بررسی گردیده و بر مبنای گزینش برخی غزلیات آنان، ابیات حاوی نظرات مشترک و متفاوت آنها در باب عشق بیان شده است. تطبیق عقاید بزرگان ادبیات همچون مولانا، سعدی و حافظ دربارۀ عشق میتواند در روشنگری پیچیدگیهای این موضوع جهانشمول مو...
متن کاملاز هنجارگریزی تا فرا هنجارگریزی و خاموشی در غزلیات شمس در تعامل زبان و هیجانات
غزلیات مولانا که تعامل احساس و هیجان او با زبان عقل اوست، یکی از شور انگیزترین اشعار غنائی جهان است. در تعامل این هیجان و زبان و بسامد متغیر این تعامل که به چه میزان هیجانات در آفرینش غزل موثرند و به چه میزان عقل و زبان ـ شعر او را از نوعی هنجار به هنجار گریزی و در نهایت در اوج هیجانات به نوعی فرا هنجارگریزی میکشاند که نمونۀ آن را غیر از شعر او بسیار نادر میتوان یافت. به شکلی که در شعر هرچه ب...
متن کاملنگاه مولانا به طبیعت در غزلیات شمس تبریزی
با مطالعه در شعر فارسی ملاحظه میشود که شعرا از گذشته تا به امروز در اشعار خود از عناصر طبیعت برای مقاصد متفاوتی همچون توصیف، مدح، ذم، تغزل، و مرثیه استفاده کردهاند. هدف از نگارش این مقاله بررسی نقش طبیعت و عناصر آن و میزان کاربرد صور خیال برساخته از عناصر طبیعی در غزلیات دیوان کبیر است. نمود طبیعت در غزلیات مولانا چشمگیر است. این حضور هم ازلحاظ تعداد ابیات و هم ازنظر تنوع عناصر طبیعی بهکاررف...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023